Pengaruh Dukungan Sosial terhadap tingkat Stres dalam Penyusunan Tugas Akhir Skripsi

Main Article Content

Muhammad Mujib Daawi
Walda Isna Nisa

Abstract

Often times, the thesis writing stage is seen as a phase full of obstacles that can cause stress. Social support is one of the factors that can reduce pressure when individuals experience a problem. The purpose of this study was to determine the effect of social support on stress levels in the preparation of thesis final project. The number of research subjects was 40 student subjects who were working on their thesis. Retrieving data using a scale and interviews. The Social Support Scale with reliability (α) = 0.90 and the Stress scale with the reliability scale (α) = 0.89. The analysis showed that there was no influence of social support on stress levels in preparation of the thesis (B=-0.30; p> 0.05). The results of the interview showed that social support had no effect on the stress experienced by students in working on their thesis, because the social support that was obtained did not match their needs. So that individuals who will provide assistance need to determine the needs and types of social support needed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Daawi, M. M., & Nisa, W. I. . (2021). Pengaruh Dukungan Sosial terhadap tingkat Stres dalam Penyusunan Tugas Akhir Skripsi. Psikodinamika - Jurnal Literasi Psikologi, 1(1), 67-75. https://doi.org/10.36636/psikodinamika.v1i1.556
Section
Articles

References

Broto, H. D. F. C. (2016). Stres pada mahasiswa penulis skripsi (Studi kasus pada salah satu mahasiswa program studi bimbingan dan konseling Universitas Sanata Dharma). (skripsi tidak diterbitkan). Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta.

Giyarto, G., & , Uyun, Z. (2018). Stres pada mahasiswa tingkat akhir Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta dalam mengerjakan skripsi. (skripsi tidak diterbitkan). Universitas Muhammadiyah Surakarta, Sukoharjo.

Hermawan, B. (2017). Hubungan antara dukungan sosial dengan efikasi diri (Studi pada fresh graduate yang mencari pekerjaan). (skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Malang, Malang.

Majrika, R. Y. (2018). Hubungan antara dukungan sosial dengan stres akademik pada remaja SMA di SMA Yogyakarta. (skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Psikologi dan Sosial Budaya Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta.

Polina, A. M., & Siang, J. J. (2009). Cara cepat menyusun skripsi jurusan informatika atau komputer. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Rohmah, Q. (2017). Pengaruh dukungan sosial teman sebaya terhadap stres pada mahasiswa yang mengerjakan skripsi di Universitas Muhammadiyah Malang ((skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Malang, Malang). (skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Malang, Malang. Retrieved from https://doaj.org/article/f820bd6e28cf44988e96d72e946a06ff

Safaria, T., & Saputra, N. E. (2009). Manajemen emosi: Sebuah panduan cerdas bagaimana mengelola emosi positif dalam hidup anda. Jakarta: Bumi Aksara.

Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2010). Health psychology: Biopsychosocial interactions (Seventh ed). United States of America: Wiley.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Retrieved from http://ckd.vacloud.us/rooms/kidney-info/topics/how-to-protect-your-kidneys/#slide_2

Wangid, M. N., & Sugiyanto. (2013). Identifikasi hambatan struktural dan kultural mahasiswa dalam menyelesaikan tugas akhir. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 6(2), 19–28.

Wicaksono, Y. I. (2016). Gejala gangguan jiwa dan pemeriksaan psikiatri dalam praktek klinis. Malang: Media Nusa Creative Publishing.

Widyanto, P. (2013). Hubungan antara dukungan sosial dengan stres kerja. (skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta.

Windistiar, D. E. (2016). Hubungan dukungan sosial dengan stres narapidana wanita. (skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Malang, Malang.